Boken Chefshandledning – en manual till funktionellt ledarskap

Stora summor spenderas årligen på olika former av ledarutvecklingsinsatser. Trots detta är effekten av ledarutvecklingsinsatser fortfarande bristfällig, bland annat på grund av bristen av randomiserade kontrollerade studier (RCT).

Utgångspunkten för den här boken har därför varit en chefshandledningsmanual som utvärderas i ett forskningsprojekt med RCT-design.

Boken består av fjorton olika moduler som kan anpassas efter chefens önskemål och behov. Detta för att skapa en flexibel och ändamålsenlig chefshandledning. Den funktionella analysen, som utgår ifrån inlärningsteori, är den röda tråden genom hela boken. När vi skriver om funktionellt ledarskap menar vi därför ledarbeteenden som ger önskvärda långsiktiga konsekvenser.

Arbetsmaterial finns både i boken och på nätet studentlitteratur.se

Recension från Bibliotekstjänst

”Den här boken har en ganska smal huvudmålgrupp, nämligen personer som handleder chefer att utvecklas t.ex. organisationskonsulter och psykologer. Men jag tror att den även passar den som själv är chef… Boken tar sin utgångspunkt i att beskriva chefsbeteenden som enligt forskningar har visat sig vara framgångsrika för att ändra medarbetarens beteende i önskad riktning. Jag tycker boken är bra. För den som noggrant vill läsa sig till hur de 14 modulerna i chefshandledningen bör genomföras finns möjlighet till det. För den som hellre vill plocka russinen ur kakan finns en mängd tydliga, konkreta och relevanta exempel som presenteras genom metoden funktionell analys, som är ett verktyg som hjälpen en att se hur ens beteende påverkar situationer och personer på både kort och lång sikt.” (Fredrik Bankler, BJT-häftet nr 4, 2022).

De fjorton modulerna i boken har följande rubriker:

Modul 1: Kartläggning och planering av chefshandledning.

Modul 2: Förstå och förändra egna beteenden.

Modul 3: Aktivt lyssnande.

Modul 4: Hantera gnäll och kritik.

Modul 5: Analys av beteenden i organisationen.

Modul 6: Positiv förstärkning genom positiv återkoppling.

Modul 7: Korrigerande återkoppling.

Modul 8: Hantera tid utifrån prioriteringar.

Modul 9: Funktionella mötesbeteenden.

Modul 10: Formulera och följa upp mål.

Modul 11: Funktionell problemlösning.

Modul 12: Flexibilitet i relation till tankar.

Modul 13: Medveten närvaro.

Modul 14: Avslutande tillfälle.